Avsnitt 32 | The Tranströmmer Connection – Del 3 av 3

Välkommen till den sista delen i vår trepartare kring temat ”På lek på allvar” med Carl, Martin och Lotta. Vad blir vikten av god design eller medvetenhet kring design när skolarbete blir publikt, eller en nyttig produkt av något slag, både hos elever och lärare. Och hur kommer vi runt problemet kring att alla inte vill […]

Avsnitt 31 | Allt började med Zelda – Del 2 av 3

Bild av Dave or Atox – 2008 Leftovers: Zelda Gold Cart, CC BY 2.0 Varför slog Zelda Mario? Spel och lek, är det något som borde få mer plats i skola och livet? I skolan är vi bra på att berätta historier, till exempel genom litteratur. Med ett utvidgat textbegrepp, kan vi även använda oss […]

Avsnitt 30 | Sandlådan – Del 1 av 3

Detta är det första avsnittet av tre kring temat ”På lek på allvar” som vi hade äran att få göra tillsammans med Carl Heath (Interactive Institute) via Skype. I detta avsnitt börjar vi med sandlådan. Behövs struktur för att främja kreativt arbete? Vilka strukturer kan hämma kreativt arbete? Finns det några tumregler för att skapa sådana strukturer? Nästa […]

Avsnitt 29 | SETT och uppvärmning

Så! Vi är tillbaka! Efter ett år, om vi inte räknar med alla SETT-avsnitt, så drar vi igång Tänktanken podcast med ett litet uppvärmningsavsnitt. Vad tar vi med oss från SETT? Vadå ny organisation? Vad var det bästa? Och kommer det bli fler avsnitt av podden? Allt detta försöker vi besvara när vi tar våra […]

TTSETT 34 | Barsamtal – Pedagogisk lärmiljö

I Tänktankens sista programpunkt för året får Helena Ingvarsdotter, chefsredaktör på Lärarförbundets tidning Förskolan tala med Linda Linder, leg. förskollärare, ateljerista och teaterpedagog, kring pedagogiska lärmiljöer. Linda är även redaktör för boken Pedagogisk miljö i tanke och handling på Lärarförlaget och föreläser och handleder kring pedagogisk miljö. Gäst: Linda Linder @LTLinder Värd: Helena Ingvarsdotter @ingvarsdotter Se avsnittet ovan eller lyssna, antingen på Soundcloud eller genom att […]